1 דקות קריאה
כיצד להתמודד עם פחד מטיפולי שיניים

צניחה חופשית, קפיצת באנג'י, הרצאה בפני קהל גדול ולצערי גם ביקור אצל רופא השיניים או הכירורג, כולם מלווים בתחושת פחד ולעיתים אף חרדה. בשעה שניתן להמנע מספורט אתגרי או הרצאה בפני קהל גדול, לא ניתן ואף לא רצוי להמנע מטיפול או ביקור תקופתי אצל רופא השיניים. אז מהו הפחד וכיצד ניתן להתגבר עליו? 

פחד הוא תחושה רגשית לא נעימה הנגרמת כתוצאה מחשיפה לגירוי או מראה אשר מפוענח במוח כגירוי מאיים או מסוכן. לרוב מעוררת הפחד תגובה המכינה את הגוף להתמודד עם הגירוי המאיים. הפחד הוא כלי הישרדותי יעיל, המשותף לרוב בעלי החיים ונוצר במטרה להגן עליהם מפני איום או נזק פיזי. ככול שהגירוי הוא בלתי צפוי וגדול יותר, תחושת הפחד המלווה אותו גדולה יותר.

ברוב המקרים, תחושת הפחד אינה אלא הבנה מוטעת של המצב על סמך דעות קדומות, ניסיון עבר או שמועות לא מבוססות. לא אחת אנו נתקלים במטופלים המפחדים עד מאוד מעקירת שן או טיפול שיניים אחר וזאת ללא שום התנסות מוקדמת מצידם בטיפולי שיניים אלא על סמך סיפורים שקראו באינטרנט או שמעו מעמיתים לעבודה. 

אכן, טיפול שיניים אינו נחשב טיפול נעים ומענג בהשוואה לטיפול ספא או ביקור בחוף הים, אך טיפול השיניים אינו צריך להתפס כטיפול מאיים או מסכן חיים. בין הגורמים הנחשבים כמאיימים ומפחידים בטיפול שיניים ניתן למנות את: הפחד מהבלתי צפוי, הפחד מכאב חזק שאינו נשלט, הפחד מחנק בזמן הטיפול וכן הפחד מפגיעה ביכולת הדיבור והלעיסה.

אחת הדרכים הראשונות להתמודד עם הפחד מטיפול השיניים היא ההבנה וההכרה של מהלך הטיפול. ברגע שהמטופל מקבל הסבר מפורט ישירות מהרופא לגבי מהלך הטיפול שעליו לעבור תחושת הפחד מצטמצמת שכן, מהלך הטיפול הופך להיות ברור וצפוי מראש ואיתו נעלם הפחד מהבלתי צפוי. 

הפחד מכאב הוא פחד הגיוני אך לא מבוסס. מרבית טיפולי השיניים מבוצעים לרוב תחת הרדמה מקומית של האיזור המטופל. כיום, עומדים לרשות הרפואה המודרנית מספר רב של תרופות לטיפול ושליטה בכאב הן במהלך הטיפול הכירורגי והן בתקופת ההחלמה שלאחר מכן. אי לכך, הפחד מכאב בלתי נשלט הוא פחד לא מבוסס אשר ניתן להשתלט עליו בקלות. שליטה טובה מצד הרופא המטפל בטכניקת ההרדמה המקומית יאפשרו למטופל לעבור את הטיפול ללא שום כאב במהלך הטיפול זולת אי הנעימות הקלה ותחושת העיקצוץ המלווה את ההרדמה המקומית. בנוסף הקפדה על נטילת תרופות נוגדות כאב בהתאם למרשם הרופא לאחר הטיפול תבטיח כי מהלך ההחלמה לא ילווה בכאבים חזקים שאינם נשלטים. 

כלי נוסף העומד לרשות הרופא ונפוץ מאוד ברפואת שיניים בילדים הוא השימוש בחומרי טשטוש שונים. כלי זה, בנוסף לחומרי הרדמה מקומיים, מאפשר למטופל להקטין את הפחד מהטיפול ולשתף פעולה עם הרופא. קיימות מספר דרכים לטשטוש המטופל, החל מנטילת כדור להורדת חרדה מספר שעות טרם הטיפול דרך השימוש בגז הצחוק בזמן הטיפול ועד לשימוש בחומרי טשטוש דרך הווריד או הרדמה כללית בליווי רופא מרדים. חלק נכבד מאוד מטיפולי השיניים בילדים מבוצעים בליווי גז הצחוק או בליווי תרופת נוגדת חרדה הניתנת זמן קצר טרם הטיפול. 



מהם כללי הזהב שלי להתמודד עם פחד וחרדה מטיפולים

  1. הכירו את הטיפול הכירורגי אותו הנכם עומדים לעבור, אספו מידע ושאלו את הרופא המטפל לגבי מהלך הטיפול וההתאוששות הצפוייה. אל תהלכו באדמת טרשים לא מוכרת, הפכו את הטיפול הכירורגי והפחד המתלווה אליו מטיפול בלתי צפוי ומפחיד לטיפול מוכר וידוע מראש והחזירו את השליטה לידכם.
  2. טרם הטיפול הכירורגי שוחחו עם הרופא המטפל ושתפו אותו בתחושתכם. נסו להגדיר לרופא ובעיקר לעצמכם מאיזה חלק של הטיפול הנכם פוחדים. תקשורת פתוחה וטובה בינכם המטופלים לבין הרופא המטפל היא הכלי הראשון והיעיל היותר בהפחתת החרדה מהטיפול הכירורגי. במרבית המקרים תופתעו לגלות כי ברשות הרופא מספר כלים או דרכים להפתחתת החרדה מהטיפול או שההסבר שקיבלתם אינו נכון. לדוגמה: במטופל החרד מהליך ההרדמה המקומית ניתן להשתמש במכשיר חשמלי עדין להחדרת חומר האלחוש אל תוך הרקמות במקום המזרק המסורתי, או במקרה בו המטופל פוחד ממראה דם וכלים כירורגיים ניתן לכסות את עינו בכיסוי מתאים.
  3. הרפואה המודרנית מכירה מספר כלים ותרופות להפחתת כאב וחרדה, העזרו בהם. אל תחששו לבקש מהרופא המטפל תרופה נוגדת חרדה טרם הטיפול או לבקש מרופא השיניים להשתמש בגז הצחוק. השקט והנחת שלכם במהלך הטיפול הוא יתרון עצום לרופא המטפל ומאפשר לו לבצע את הטיפול באופן מיטבי ובמהירות.
  4. במידה והנכם נזקקים למספר טיפולים כירורגיים, פצלו את הטיפולים למספר פגישות שונות והתחילו בטיפולים הקצרים והפשוטים יחסית. בצורה זו תוכלו לבנות את האמון ברופא המטפל ושאר צוות המרפאה וכן לרכוש התנסות חיוביות אשר תעזור לכם לצאת ממעגל הפחד מטיפולי שיניים.
  5. האזינו למוסיקה נעימה, בהתאם להעדפתכם האישית, במערכת השמע של המרפאה או באוזניות אישיות. המוזיקה היא כלי יעיל להתנתק קלות מכיסא הטיפולים בזמן הטיפול אל מקום נעים ומוכר יותר.
  6. "גם בדקה הקשה והארוכה ביותר יש רק 60 שניות". גם אם קיימים רגעים קשים במהלך הטיפול עצמו או במהלך החלמה שלאחר הטיפול זיכרו את המטרה הראשונית והעיקרית אשר בגינה התחלתם את הטיפול וכן זכרו כי כל כאב או תחושת אי נעימות היא תחושה המוגבלת בזמן אשר תחלוף תוך זמן קצר.